Felnőttnek tekintjük az ügyfeleinket
Annak idején teljesen hagyományos takarékszövetkezetként indult a vállalkozása, majd ahogy a figyelme kezdett a profitról az egyéb értékekre egyre erősebben áttevődni, úgy fejlődött a MagNet Bank is. Lassan 10 éve a létrehozott társadalmi és környezeti hasznot figyelembe véve forgatják a betétesek pénzét és üzletpolitikájukkal a civil szféra is jól jár.
Nem éppen értékalapú bankárként indultál – az oldaladon egyenesen egykori tőzsdecápaként aposztrofálod magad –, most mégis sokak számára példakép vagy az üzleti szférában.
Az első informatikusok közt végeztem itthon, amire akkor óriási kereslet volt. A kilencvenes évek elején alapítottam egy IT céget, és amit ezen az üzleten kerestünk, azt befektettük a tőzsdén, jól forgattuk. Ennek nyereségéből alapítottuk 23 évvel ezelőtt Rostás Attilával a takarékszövetkezetünket, a MagNet Bank jogelődjét. Akkoriban tulajdonképpen mi is menet közben tanultuk a bankszakmát. Számomra a kétezres évek hozták a komoly belső, lelki fordulatot. 2001-ben született meg a kislányom, ami sok tekintetben megváltoztatta az életem, gondolkodásom, újraértelmeztem mindent, amit értékesnek véltem az életemben. Idővel úgy éreztem, hogy a magánemberként megélt változást szinkronba kell hozni azzal is, ahogy az üzletpolitikánkat visszük. Máig fontos számomra a nyereséges működés, de nemcsak nullákban mérem a sikert, sokkal inkább a pozitív hatásunk mértékében.
Fotó: Bolega Niki
Ezt hogyan képzeljük el? Mitől lesz egy vállalkozás, ráadásul egy bank pozitív hatással?
A világban számos ún. értékalapú pénzintézet létezik, amely figyel arra, hogy milyen projektek megvalósulására biztosít forrást, bizonyos hitelcélokat pedig, melyekkel vélhetően az ügyfelei sem értenének egyet, eleve kizár. Persze rettentő nehéz meghatározni, hogy mi az, ami valóban értéket teremt. A közösségi bank egyik legfontosabb alapvetése annak nyomon követése, hogy mi történik az ügyfél pénzével, az mit épít a Világban. Más tekintetben viszont a banki gyakorlatunk teljesen hagyományos: számlát, betétet, hitelt, bankkártyát árulunk mi is, ám minden termékünkbe becsempésztünk olyan fontos döntési pontokat, amelyekkel az ügyfeleink dönthetnek arról, hogy mire szeretnének pozitív hatást gyakorolni a pénzükkel
Miben más a MagNet Bank gyakorlata, mi a különbség a szokásos banki szolgáltatásokhoz képest?
Például az ügyfeleink is beleszólást kapnak abba, hogy mire használhatjuk a megtakarításaikat. Ezt szolgálják a Mentor Plusz és a Szféra Plusz közösségi betétek, amelyek a betétállományunk 40-50 százalékát teszik ki, és ahol specifikusan az ügyfél tudja a bank hitelportfólióját alakítani. A többi „normál” bankbetét, ahol ugyanúgy tartjuk magunkat ahhoz, hogy nem finanszírozunk káros tevékenységeket, itt is fenntartunk egyfajta szűrőrendszert. A Mentor programból nőtt ki nálunk például a Waldorf-iskolák hitelezése - e tekintetben nekünk majdnem száz százalék a piaci részesedésünk, többségük nálunk vezet számlát, vagy mi nyújtunk nekik hitelt. A MagNet Bank már idejekorán nagyon bátran belement a naperőműves finanszírozásba is, most az utóbbi 2-3 évben ez egy felívelő ágazat, de 6-8 évvel ezelőtt az üzemméretünkhöz képest komoly összegekkel, még úttörőként szálltunk be ezekbe a zöld energetikai üzletekbe, és ma is több milliárdos nagyságrendű hitelekkel vagyunk jelen a naperőműves piacon. Büszkék vagyunk arra is, hogy banki oldalról mi vagyunk a magyar filmek egyik legjelentősebb finanszírozója a gyártási időszakban.
Fotó: Villányi Csaba
A MagNetről leginkább azt szokás tudni, hogy sok figyelmet fordít a társadalmi szervezetek felkarolására.
A Közösségi Adományozási Programmal, vagy a Segítő Bankkártya Programmal megpróbáljuk bevonni az ügyfeleket, hogy maguk döntsenek arról, hogy a rajtuk megkeresett nyereségből milyen jó ügyeket támogassunk. Évente megírjuk minden egyes ügyfelünknek, hogy mennyivel járult hozzá a bank nyereségéhez, és ennek 10 százalékát mindenki felajánlhatja egy általa választott társadalmi szervezetnek – ez a Közösségi Adományozási Program lényege. Izgalmas volt az első levélküldés, nekünk is voltak kétségeink, de a transzparencia megfizetődőnek bizonyult.
Merész vállalásnak tűnik, hogy minden lakossági ügyfél 0-1000 forint között maga döntheti el, mennyi legyen a számlavezetési díja!
Számunkra fontos, hogy az is hozzáférjen a szolgáltatásainkhoz, aki nem engedhet meg magának számlavezetési díjat. Emellett azt is igyekszünk megtanítani, hogy a fenntarthatóság egyik legfontosabb eleme a fair play. Egyértelmű, hogy minden szolgáltatás mögött emberi munka és fejlesztés áll, így a becsületkassza lényege az is, hogy átlássuk, a rendszer akkor működik jól, ha mind befizetjük, amit méltányosnak gondolunk. Az újonnan nyitott számlák közel 50 százaléka nem nullás – ami egy értelmes arány. Az általunk megcélzott 300 forintos számlavezetési díjat nagy átlagban meg is keressük. Lekopogom: eddig mind a 23 évünkben nyereségesek voltunk. Van egy egyszerű vállalatvezetési elvem: addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér! Most már évről-évre közel 15 százalékkal bővülünk – azt kell mondanom, egyre erősödőben van az a tudatos réteg, ahol igény van a MagNet Bankra. Rangos szakmai díjakat minden évben elhozunk, 2018-ban immár hetedik alkalommal lettünk az Év társadalmilag felelős bankja a Master Card Év Bankja versenyen, de legfontosabb számunkra, hogy az ügyfeleink elégedettek legyenek – a mérhető mutatók alapján e tekintetben verjük is a hagyományos bankokat.
Az interjút Pászka Petra készítette.